Lauttasaaren musiikkiopiston
hankkeet ja projektit
Lauttasaaren Musiikkiopisto on ollut ja on mukana monenlaisissa kehittämishankkeissa.
Tällä hetkellä käynnissä on Erasmus+ henkilöstökoulutus.
Erasmus+ akkreditaatio 2023-2027
Rahoittaja: Opetushallitus (Erasmus-ohjelma)
2023 marraskuussa 23 oppilasta (piano, viulu, alttoviulu ja sello) sekä neljä tukihenkilöinä toiminutta opettajaa vierailivat Barcelonan L'Escola de Músics i JPC -musiikkiopistossa. Liikkuvuuden aikana harjoiteltiin ja esiinnyttiin konserteissa yhdessä espanjalaisten oppilaiden kanssa.
2024 huhtikuussa neljä opettajaa osallistui Firenzen Europass Teacher Academyssä järjestettyyn täydennyskoulutuskurssiin "Resilience and Well-Being Strengths for Teachers".
2024 marraskuussa 14 oppilasta (kitara, sello, viulu ja alttoviulu) ja kolme tukihenkilönä toiminutta opettajaa vierailivat Barcelonan L'Escola de Músics i JPC -musiikkiopistossa. Liikkuvuuden aikana harjoiteltiin ja esiinnyttiin konserteissa yhdessä espanjalaisten oppilaiden kanssa.
Näppärikurssi
3/2024
Rahoittaja: Opetushallitus
Vattuniemen ala-asteen koululla 8.-10.3.2024 järjestettävä Näppärikurssi Lauttasaaren musiikkiopiston, Pakilan musiikkiopiston ja Pohjois-Helsingin musiikkiopiston oppilaille.
Erasmus+ henkilöstökoulutus
2021–2023
Rahoittaja: Opetushallitus (Erasmus-ohjelma)
Kaksi pianonsoiton opettajaamme vierailivat Budapestin Ward Mária iskola -musiikkilukiossa job shadowing -jaksolla huhtikuussa 2022. Vierailun tarkoituksena oli tutustua musiikin tohtori László Stachón kehittämään instrumenttiopetusmetodiin.
Liikkeet soimaan!
9/2019–12/2020
Rahoittaja: Opetushallitus
Hankkeen tavoitteena on monipuolistaa musiikkiopiston oppimisympäristöä nykyaikaisen teknologian keinoin hyödyntämällä kehollisia soittimia ja muita laitteita. Hankkeen keskeisin väline on lattiapiano.
Erasmus+ henkilöstökoulutus
2018–2019
Rahoittaja: Opetushallitus (Erasmus-ohjelma)
Pianonsoiton opettajamme vierailivat Veronan Conservatorio Statale di Musica ”E. F. Dall'Abaco”:ssa job shadowing -jaksolla marraskuussa 2018. Vierailun takoituksena oli saada ja vaihtaa ajatuksia pianonsoiton pedagogiasta vuorovaikutuksessa korkeatasoisen italialaisen pianopedagogin, professori Adriano Ambrosinin kanssa.
Oboensoiton opettajamme vieraili Pariisissa job shadowing -jaksolla helmikuussa 2019.
Tieto- ja viestintäteknologia musiikkiopistojen opetussuunnitelman ja yhteistyön tukena
09/2017–12/2018
Rahoittaja: Opetushallitus
Osapuolet:
-
Lauttasaaren musiikkiopisto (päätoteuttaja)
-
Pakilan musiikkiopisto
-
Jokilaaksojen musiikkiopisto
-
Keski-Helsingin musiikkiopisto
-
Kuhmon musiikkiopisto
-
Lapin musiikkiopisto
-
Porvoonseudun musiikkiopisto
-
Sastamalan musiikkiopisto
Hankkeen tavoitteena on selvittää, arvioida ja kokeilla tieto- ja viestintäteknisiä (tvt) ratkaisuja, jotka
-
Edistävät oppilaan mahdollisuuksia aktiivisena toimijana (tavoitteiden asettaminen, valintojen tekeminen, arviointi, vastuun ottaminen)
-
Edistävät OPS-tavoitealueiden integroitumista opetuksessa (esim. esittäminen, harjoittelu, hahmottaminen, säveltäminen)
-
Lisäävät valinnaisuuden mahdollisuuksia (oppilaitosten yhteistyön avulla)
Hankkeeseen osallistuu musiikkiopistojen opettajia (ja rehtoreita), jotka voivat hankkeessa saatujen kokemusten perusteella tehdä omia ratkaisujaan jatkotoimenpiteistä. Joillakin opistoilla on jo suunniteltu tai aloitettu toimintamuotoja, joiden tuloksia ja kokemuksia jaetaan muille hankkeen osapuolille.
Taiteen ja kulttuurin saatavuuden parantaminen lapsille ja nuorille Lauttasaaressa
8/2017–12/2018
Rahoittaja: Opetus- ja kulttuuriministeriö
Harrastetunnit ovat osa hallitusohjelman kärkihanketta, joka parantaa taiteen ja kulttuurin saatavuutta lapsille ja nuorille. Opetus- ja kulttuuriministeriö tukee harrastetuntien järjestämistä.
Hankkeessa tarjottiin Lauttasaaren lapsille ja nuorille mahdollisuus osallistua monimuotoisesti taideopetukseen. Hanke kohdistui päiväkoteihin ja kouluihin seuraavasti:
-
Taideopetusta päiväkoteihinLauttasaaren kunnallisiin päiväkoteihin viedään ammattitaitoisten TPO-opettajien opetusta musiikin ja tanssin yhteistyönä.
-
Soittopajat 1.–2. luokkalaisilleIltapäivätoiminnan yhteydessä toteutetaan yleismusiikillista kerhotoimintaa.
-
Soitonopetusta alakouluryhmilleIltapäivätoiminnan yhteydessä tarjotaan ryhmäopetusta (3–4 hengen ryhmissä).
-
Musiikkiteknologiapajat alakoululaisille (3.–4. luokka ja 5.–6. luokka) ja musiikkiteknologiapajat yläkoululaisille.